Pražané se těší na zářijové otevření Blanky. Celková délka Tunelového komplexu Blanka je 5,5 km. To je jenom o 900 m méně než délka Tauernského tunelu pod rakouskými Alpami. Dne 29. Května 1999 zachvátil Tauernský tunel mohutný mnohahodinový požár, v jehož ohnisku vystoupila teplota až na 1300 stupňů Celsia. Požár nezpůsobila žádná závada na zařízení tunelu, ale nehoda při níž narazil kamión do pěti osobních vozů s následným výbuchem benzínu. Při nehodě uhořelo 12 lidí.

Je Tunelový komplex Blanka na podobnou situaci dostatečně připraven?

Obecná statistika počtu nehod v silničních tunelech vykazuje, že jejich počet na jeden kilometr délky tunelu a rok je srovnatelný s údaji pro volné komunikace, a dokonce i nižší vzhledem k absenci křižovatek a vlivu počasí na provoz v tunelech.

Následky havárií v tunelech jsou však vzhledem k uzavřenému prostoru daleko vyšší než na otevřených komunikacích a mohou být až katastrofální při nehodách s následným požárem.

Blanka má špičkové větrání k zajištění bezpečného zásahu Integrovaného záchranného systému. Pro snadnou orientaci při jízdě v tunelu, a pro usnadnění pohybu a orientace v případě vzniku výjimečné situace (nehoda, požár v tunelu) byla pro tunely Městského okruhu vytvořena jednotná koncepce barevného řešení a orientačního systému. Je vybaven celou řadou bezpečnostních prvků jako jsou SOS výklenky, nouzové východy, videodohled a videodetekce, nouzové pruhy a zálivy či tunelový rozhlas. V Blance bude zabezpečena funkce mobilních telefonů všech našich operátorů. Dispečer tunelu může vstupovat do vysílání ČRo 1 Radiožurnál s důležitým hlášením.

V září loňského roku se v Blance uskutečnilo cvičení složek Integrovaného záchranného systému na téma dopravní nehoda. Od té doby se mnohé změnilo, vedle výměny mokrých kabelů byla, a pravděpodobně stále je, doplňována značná část technologie právě bezpečnost provozu zajišťující.

Je však zajištěn přístup záchranářů k aktuálně platné technologické a provozní dokumentaci Tunelového komplexu Blanka umožňující přípravu scénářů rekce na možné havarijní situace? Jaká je v tomto směru připravenost orgánů krizového řízení Prahy? Jaká je koordinace se zdravotnickými zařízeními na území Prahy, která jsou v působnosti Ministerstva zdravotnictví? Ještě stále máme v paměti slova bývalého ředitele Pražské záchranky o tom, jak jeho sanitky bezmocně krouží po Praze od nemocnice k nemocnici a nemohou najít pro pacienty umístění ani ošetření. Opravdu se můžeme těšit na zářijové otevření Blanky, nebo se máme na co těšit?

 

Redakce